Pages

04 March 2009

Kisah Tentang Ular

Ular
nape aku nak cite tentang Ular ea?
agak2 korang la.... nape ea?
aku bukan takde cite...
tapi mmg nak kongsikan cite nie.

Ular ni binatang yg panjang.
ade yg pernah jumpa sepanjang lori.
tapi lori ape tak tau la...
kalau lori pick-up tu pendek je la...

Tapi kan sepanjang mane la ular tu,
pernah korang dengar Ular terputar-belit
kat badan sendiri?
mesti tak pernah kan?
sbb Ular ni pintar n cerdik...

Ok, topik utama Post kali nie...
aku nak kongsi cite tentang Ular ...
cite ni aku dgr dari orang2 tua.
termasuk nenek kesayangan aku...
TQ ea nek...
Cucu guna sampai skang nasihat tu...

Macam ni,
orang tua2 kate,
kalau jumpa Ular , BUNUH.
jgn sesekali ditangkap untuk dibela...
sbb Ular nie bahaya...
die punyer bisa peh,
bleh bawak mati...
N lepas tu orang tua2 sambung nasihat...
TAPI
Kalau Terserempak dgn
Ular
N
Orang 'Kap Lam Ye Nge'

BUNUH
Orang '
Kap Lam Ye Nge',
baru pikir pasal
Ular,
Kenape ea?
Ha!!!!
sbb orang
Orang 'Kap Lam Ye Nge'
lagi teruk dari ular...
die punyer
putar-belit,
mengalahkan si ular tadi...
sekali die putar-belit,
bleh tumbang KLCC.

Sebab tu la orang tua-tua cakap macam tu...
bukan nak mengata,
cuma nak memberi nasihat agar
kita tidak terkene panahan mulut orang.

N kalau boleh,
elak-elakkan la diri kita dari golongan tersebut.
lagi baik kalau kita bukan tergolong dari golongan tu...
bukan ape...
sekali fakta kita diputar belit,
bleh berperang negara kita...
macam yg telah terjadi di negara2 len.
sbb tu sblum kita hukum orang,
kite kene dgr dari kedua-dua pihak.
jgnkan kite orang tengah,
dimanupulasi oleh sebelah pihak...
cian orng yg tak berdosa...

dah la, penat dah aku nie...
nantikan kisah seterusnya...
semoga kisah2 ini akan membuka
mata yang masih tertutup lena...
Insyaallah...
Amin.






6 comments:

Unknown said...

kap lam ye nge.....keliwon k...

Wawa_Nadwa said...
This comment has been removed by a blog administrator.
.::c!kzUrA::. said...

adehhh tak paham aku lah!!explain2!!!

Mohd Ridwan said...

.::c!kzUrA::.
kan tadi dah explain...
patutnye ko dah paham...
kite dah besor panjang dah...
Insyaallah bleh paham...

budak kecik said...

huhuhuh aq paham =)

Mohd Ridwan said...

budak kecik:

ape yg cik paham?
cik bukan tukang cat...

hak5