Pages

21 September 2010

Manusia Sekitar Kita

Assalammualaikum...

Lama tol tak wat entry. Biasala bz raye la katekan.
Raye kan sebulan. Sebenarnye aku taktau nak wat story pe.
Cuma nak kongsi pengalaman je. Aku nak story sikit tentang mereka yg bergelar 'manusia'.
Korang pernah ade;

Musuh?
Kawan?
Kawan baik?
Sahabat?
Teman Istimewa?

Dan yg sewaktu dengannye...

Sebenarnye kite ramai KAWAN kan? Mungkin korang yg tak perasan. Aku ramai kawan. Tapi kawan ni macam mane? Bagi aku, Kawan ni cuma atas nama 'kawan'. Kita cuma kenal die, die kenal kite. Tak lebih dari itu. Kire kalau berjumpa, still kenal n bertegur sapa. Kira kawan ni just macam tu. Kite tak msg2 nak sembang, tak lepak2 minum sama2. DLL la...

Tapi ape beza dgn KAWAN BAIK? Bagi aku plak, Kawan baik ni macam kawan yg kite bleh lepak semeja, borak2 lama sampai nak penuh meja dgn gelas2 air kita. Lepas lepak still rase tak puas. Kite still nak borak. Tak puas. N kekadang tu kite boleh minta tolong dgn kawan baik kite. Tak kiraa la tolong dari segi ape pun. Pasti die akan cuba tuk tolong tak kira apepun yg akan halang kite.

Tapi yg nombor 2 istimewa dalam hidup aku, SAHABAT. Sahabat ni kira teman kite yg paling rapat dgn kita. Kita akan kongsi segala kegembiraan, kesedihan, kesunyian, Kebiolan kite dgn die. Kire die mmg tempat tuk kite luahakan segalanye yg terpendam dalam hati kite. Tanpa rase malu kat die. TU la SAHABAT kite. Kekadang kita tak perlu sebuk2 nak msg die tuk tahu tentang die. Mgkn dgn perhatikan ''gerak geri" die kite dah tunjukkan yg kita sedang ambik berat tentang die. Sekarang zaman canggih. Dari internet kita boleh tahu tentang diri die. Die sehat ke, saket ke... Sume kite boleh tau. N kite sentiasa nak tau tentang die.

Dan yg paling istimewa, dah tentula "TEMAN ISTIMEWA". Yang ni paling istimewa. Sebab die dah duduk kat carta teratas dalam kehidupan aku. N dah pastila family aku teratas kan. Yg aku bincang ni tuk orang2 luar dari family.

OK, panjang plak intro aku... Sebenarnye aku ade semua jenis manusia kat atas tu dalam hidup aku sekarang... Cuma biasala, yg mane cuma jadi kawan aku tu, ok la kan. N yg mane dah naik pangkat sampai jadi sahabat aku, tahniah la... Tapi mereka sendiri tak tau 'level' dieorang kat dalam hati aku. Biarla cara aku layan tu dah tunjukkan 'level' dieorang...

Tapi yg sedihnya adelah SAHABAT yg aku kenal lama. Ada yg dah 10 @ 11 Tahun, Ade yg sejak grad zaman poli. Ade antara mereka yg nak putuskan hubungan ngan aku kerana someone. Ade yg sanggup tipu aku dari belakang sebab perempuan. Sungguh tak boleh diterima.
Ade sorang nie plak dah 11 Tahun aku kenal die. Macam2 cerita aku kongsi, sama macam die gak. Tapi tinggalkan aku sebab lelaki. Ade ke die bleh cakap ;

" Wan, aku dah taknak kawan ko. Sebab aku dah ade pakwe. Aku nak pokus kat die. Aku taknak ko cari aku, msg atau call aku dah lepas ni. Cukup kita kawan sampai hari ni..."

Wei perempuan, tu just baru pakwe la. Kalau baru pakwe die nak putuskan hubungan dengan semua kawan lelaki die, ape akan jadi kalau pakwe die tinggalkan die?

Kelakar kan? Tapi u la manusia kan... Aku sangat berharap kawan2, kawan2 baik, Sahabat2 n teman istimewa aku takkan tinggalkan aku tak kira la dah jumpa pasangan ke tak. sebab bagi aku, aku amat sayangkan korang...

Aku bukan insan yg sempurna untuk jadi kawan yg tak pernah wat salah. Mesti ade wat salah kat mereka2 nie... Andai mereka2 TERbaca entry nie, aku susun 10 Jari tangan memohon maaf dari hujung rambut ke hujung kaki. Sesungguhnye aku tak sengaja. Dan percayalah, Aku sayangkan korang tak kira masa.

P/S : "Sekali aku lafaz kawan, Selamanye aku tetap berkawan!"



3 comments:

BiCAra TeNtaNg hAtI said...

huhu...sedeynye..sy still kawan dan sahabat kamu kan??

mohaf said...

Aku pun kawan kou juga...
Bila nak belanja burger king.

fa.zila said...

me 2 ~~