Pages

31 March 2011

Sekolah Itu Seronok - Part One

Hai... ketemu kembali kite ke ruangan blog yg tah ape2 tah nie... Kali ni aku nak cerita pasal pendidikan yg aku telah terima sejak aku kecik. Mestila di mulakan dengan pendidikan dari mak bapak aku kan... Dieorang la yg ajar aku merangkak, berjalan, malah ajar aku berlari. Katenye senang nak lari dari orang jahat nanti. Tapi rasenye lagi banyak lari dari dieorang ade la time wat salah... hahahaha... Jahatkah mereka? Dah Tentu tidak!!!

So dalam post nie aku nak cite tentang time aku sekolah rendah je... Tak larat plak nak taip panjang2 nie. Sakit bahu duk lama2 depan PC nie.. kalau men game takpe la. hahahaha...

Ok OK OK.. Back to topik! Macam orang2 lain, sume mesti dimulakan dengan pra sekolah. Atau bahasa paling senang nak sebut, Tadika! tapi ade gak orang cakap tabika. Ape bezanye ea? Aku duli ape... hahaha...


Bagi mereka yg nak sangat anak2 pandai, kononla kan. Mesti akan masukkan anak dieorang masa umur 5 tahun. Konon masa 6 tahun tu boleh kalahkan budak2 tadika len la... Macam aku cakap, konon la kan.. hahaha... Kesian la budak tu. Tak puas lagi enjoy minum susu dalam botol. Tak puas lagi bangun tido lambat. Dah kene g tadika masa umur 5 tahun. So, Aku Start tadika ni mestila umur 6 tahun kan. Masa tu tahun 1191. Tadika aku dekat je. Kat bawah blok 5. Aku duk blok 3. So kire 5 minit berjalan sambil minum susu je g tadika. Tak silap aku aku pernah jatuh cinta ngan budak perempuan kot. Tapi masa tu budak2 kan... Mane tau sume tu... Slumber je kalau g taman permaian tu pegang tangan... Nafsu pun takde lagi. Hahaha.... Bukan nak cakap besar la, Hujung tahun akulah pelajar cemerlang! Akn dah mulakan langkah pelajar cemerlang dari tadika tu.. Jangan jeles k...

Lepas Aku grad dgn cemerlang kat tadika tu, aku pun daftar la masuk Darjah Satu. Sekolah pilihan mak bapak aku Sekolah Kebangsaan Air Panas Setapak. Agak Jauh le dari sekolah. Aku pun tertanye2 nape tak anta kat sek wangsa maju. dekat je. Mak Aku cakap Akak aku dah sek kat Area sane. So nek satu bas je... Okew la. Aku cuma anak kecil yg mengikut rentak orang tua.
Aku sekolah sesi petang. Aku darjah 1 kenangga. Darjah 2 pun Still 2 Kenangga. Aku ingat Lagi. Kalau subjek kegemaran aku tak pernah dapat 99/100. Sume full mark. 100/100! Bangga siot bile bawak balik buku rekod suruh mak sain... Boleh minta hadiah.. Tapi tak pernah dapat pun. Hadiah kata2 semangat bersepah ler... T_T.

Kenangan kelakar aku kat sekolah ni byk. Antara yg aku ingat, Seluar aku koyak besar. Masa zaman tu kami budak2 laki just pakai suar pendek. Mmg pendek la. So nak jadikan cerita, sekali tu aku melompat turun tangga. Pe lagi, Prakk!!! koyak abis suar aku. Dah jadi skrit pendek. Hahahaha... Dah la zaman kanak2 tu tak pakai under2 nie. so sepanjang hari tu jalan terkepit je. Adoi malunye bile teringat. Tapi naseb bek masa tu budak baik kan.. tgk budak perempuan pun takde nafsu lagi... dah! dah! jauh lari tu.

Aku plak antara budak yg jadi simpanan tuk RMT (Rancangan Makanan Tambahan). Kira makan free la... Setiap ahari aku mesti tgk budak2 kelas aku. sebab kalau ade yg tak datang, alamatnye makan free la aku... tapi ade sorang cekgu nie, mmg anti giler kat aku. seboleh2nya taknak bagi aku g ganti budak yg tak datang. Kalau die nak belanje aku oke la gak kan... Hahahaha...

Tapi malang aku takde simpanan gambar tuk darjah 1 dan 2. Sedih sangat. Still mencari. Kot2 la ade terjumpa kat mane2...



Then Masa darjah 3 aku dah tukar sekolah... Sebab belakang umah aku dah bukak sekolah baru. Sekolah Kebangsaan Taman Seri Rampai. Aku Darjah 3 tahun 1994. Masa Ni aku masuk kelas 3 BIRU. Then 4 FAIRUZ. Darjah 4 DELIMA. Last Darjah 6 DELIMA. Tak brape ingat la pe jadi masa kat sini. Yang aku tau aku enjoy bersekolah kat sini. Aku stay kat sini sampai UPSR. Ni ade la pic2 Masa sek rendah yg aku dapat dari kawan2. Thank's To All..
.


Darjah 3 BIRU.
Aku berdiri belakang sekali. 7 dari kiri. Comel je kan. ^_^Y


Darjah 4 FAIRUZ
Aku 6 Dari kanan

Darjah 5 DELIMA
Aku 4 dari kanan.

Darjah 6 DELIMA
aku 3 Dari Kanan. Rambut belah tepi tu... hahaha...
** P / S : Sebenarnye aku sendiri tak sangka aku akan cite pasal nie. Tapi saje2 je.
Tengah2 bosan ni teringat kesah sekolah dulu2 boleh wat diri aku tersenyum...


No comments: