Pages

31 August 2010

Merdeka ke-53


Surdiman - Tanggal tiga puluh satu

Hari ni 31.08.2010 maka genaplah negara kita Malaysia menyambut hari kemerdekaan yang ke-53. Sedar tak sedar dah 53 tahun negara kita merdeka. Sejak dari zaman Perdana Menteri pertama kita sehinggalah Perdana menteri kita sekarang, bermacam-macam kejayaan demi kejayaan yang kite kecapi... Dari sekecil2 biji durian sehinggalah sebesar2 KLCC.
Tapi dalam masa 53 tahun ni gak la ramai yg dah lupa macam mane susahnye nenek moyang kite berjuang demi kesenangan dan kebahagia waris-waris dieorang... Bagi dieoarang, dah merdeka buat ape lagi nak pikir susah-susah orang lama-lama. bagi dieorang, orang-orang lama macam tak memberi ape2 faedah pada mereka... tapi TANPA orang yg kite makin lupakan, tak mungkin kite dapat duduk seperti sekarang...
Aku balik dari Carrefour Wangsa Maju, singgah kejap kat port biase. Ali Maju. Hahaha.. Niat nak lepak minum seteguk dua air. So lepak la aku kat saner... Sebab dah lama tak kuar lepak minum2...
Tgh2 sedap minum, datang la sekumpulan remaja. Kalau dah remaja, mesti la laki + perempuan kan... Couple2 kan cakap orang moden... lepak kat meja selang 2 dari aku... Mungkin nak g sambut merdeka kot... Biarlah kan... Tapi dari segi pakaian, aku tgk dah macam orang kuar sarkas... penuh eksesori kat badan...
Sedang aku syok2 teguk air, aku terdengar salah sorang dari dieorang bersuara,

" Wei, korang nak g dataran tak? kot2 ade bunga api."

" Takyah la... Penat je nanti. Bek kite overnite mane2. "

" Tah ko nie... Wat penat je nak sambut2 nie. Bek lepak2 "

Aku dengarkan je la ape dieorang cakap. Malas plak nak masuk campur atau masuk tolak... Agaknye la, kalau aku tanye tahun nie kemerdekaan ke brape, bleh ke dieorang jawab? Belum suruh nyanyi lagu Negaraku takpun lagu Tanggal 31. Bleh ke agaknye...
"Tepuk Drum, Dengar sendiri sedap tak sedap"
Ape pun dalam pikiran setiap individu yang ade kat kedai mamak ni, aku tak nak ambik kesah sangat. Tapi selaku rakyat Malaysia yg prihatin, aku tetap hargai jasa2 orang yg dah berkorban demi tanah air kite... tanpa mereka, tak mungkin aku dapat minum kat sini...

Sekian, Terima Kasih...
[ Peace No War ]

**P/S : Tanpa orang2 yg dah berkorban segalanye pada zaman nenek moyang kite, tak mungkin ade KLCC. Inikan pula KL Tower. Mungkin Kite pun belum tentu lahir ke dunia nie.... Oleh itu, Hargailah Jasa mereka...



2 comments:

Mohaf said...

Kou tulis sendiri ker..
Ada kematangan dalam penulisan,

Tu jelah komen..

Mohd Ridwan said...

Hanif : mmg la aku tulis sendiri... takkan hamster aku tuliskan plak...
sekian...